12 Ağustos 2014 Salı

Taksim'den Tünel'e Tünel'den Galata'ya (1)

Biz kızlar; anneanne, anne ve torun, Taksim meydanı'nın altında otobüsten inip asansörle yukarı çıktık. Yeni Taksim Meydanı'na şöyle bir bakındık. Yaz sıcağına bir de koca meydanın bomboş betonlarından yansıyan ışınlar eklenince off çok sıcak hadi İstiklal Caddesi'ne bir an önce girip gölgeden yürüyelim diyerek adımlarımızı hızlandırdık. Taksim Meydanı'ndan İstiklal Caddesi'ne girişte sağdaki minik kule gibi taş yapı; uzaklardan getirilen suyun semtlere taksim edildiği yermiş. Pera, bağ ve bahçelerle doluymuş. Venedik elçisinin oğlunun konağı bu bölgedeymiş. Beyoğlu adının bu nedenle Türkler tarafından verildiği sanılıyormuş. Şimdiki Beyoğlu, semtin çoğunu yok eden yangından sonra 19. yüzyılın sonlarında oluşmuş. Taş oymalarla süslü apartmanlar, pasajlar ve sokak aralarına     bakarak yürümeye devam ettik.
Halep Pasajı (cite d'Alep) Arap Hava ailesinin, Atlas Sinemasının olduğu bina Ermeni bankerlerden Köçeoğlu'nun, Hidivyar Apartmanı Mısırlılarınmış. Çiçek Pasajı'nın bir kapısı ana cadde üzerinde diğeri ise hemen yandaki Sahne sokağa açılıyor. Cite de Pera, Rum bankerlerden Hristaki Efendi tarafından yaptırılmış. Dışardan bakınca yapım ve kullanım amacını anlamak mümkün değil, şimdi lokantalarla dolu. Yan kapıdan çıkınca Sahne sokakta Balık Pazarı'ndayız. Tekrar ana caddeye çıkınca Galatasaray Meydanı'na geliyoruz. Daha önce askeri lise olan yerde 1868 de Galatasaray Lisesi açılmış. Lisenin hemen karşısındaki eski postane binası şimdi Galatasaray Müzesi. Postane iken de gezdiğim binanın tavan süslemeleri çok güzel.

Anneannem ve annemle gezimizin ilk durağı Galatasaray Lisesi'nin tam karşısındaki Galatasaray Müzesi oldu. Bu yazıdan dolayı tahmin edersiniz ki galatasaraylıyım. İki katlı müzenin ilk katı Galasaray takımı ile ilgili, ikinci kat ise Galatasaray Lisesi ve şu an çok uzun yıllara dayanmasa da Galatasaray Üniversitesi ile ilgili. Galatasaray en iyi takımlardan olduğu için birinci kat kupalar ve madalyalarla dolu. İkinci katta ise Galatasaray Lisesi ve Üniversitesi'nin kuruluşundan bu güne kadar olan tarihi aktarılmış.
Narmanlı Han; eski Rus Elçilik binası. İç avlulu yapıda eskiden ressamların atölyeleri varmış, bazı odalarında Bedri Rahmi Eyüboğlu, Aliye Berger, Ahmet Hamdi Tanpınar gibi ünlü yazarlar pansiyoner olarak kalmış. Yapı Kredi yayınlarının satış ofisinin camındaki Ayşegül resimleriyle çocukluğumuza dönerek Hazzopulo, Aznavur, Atlas Pasajlarında dükkanlara bakınıp, St. Antuan, Hollanda Elçiliği, İsveç Konsolosluğu derken Tünel Meydanı'na vardık.
  Öğle molamızı Beyoğlu Öğretmenevi'nde verdik. Hem dinlendik hem öğle yemeği yedik.